Venskaber udvikler barnet

Inklusion som pædagogisk ståsted

I pædagogisk praksis handler inklusion om at skabe udviklings– og læringsmiljøer, som sikre alle børn muligheder for at trives, udvikles sig og lære—inden for Børnehusets almene rammer.

Derfor vil I i børnehuset opleve, at personalet altid planlægger aktiviteten ud fra nogle pædagogiske overvejelser. Aktiviteten kan f.eks. Understøtte inklusion af et barn, der er ekskluderet af børnefællesskabet.

Anerkendende pædagogik

Den anerkendende pædagogik rummer en særlig tilgang til at indgå i relationer med andre. Vi skal kunne skrifte perspektiv og opleve, hvorfra den anden taler til os. Den måde vi taler sammen på og er sammen på, skal kunne rumme vores indbyrdes forskelligheder. Vi skal kunne anerkende hinanden og være åbne overfor, at vi kan have to forskellige udgangspunkter og opfattelser.

Det tager tid at hjælpe børnene f.eks. ved konflikter. Pædagogerne lærer børnene at udtrykke sig ved at stille åbne nysgerrige spørgsmål, der gør at barnet ikke føler sig forkert, men har mulighed for at fortælle deres opfattelse af konflikten. Barnets selvværd udvikles, så de bliver i stand til at tro på, at de er dejlige og gode nok for den de er.

Den anerkendende pædagogik er overalt i Børnehuset hele dagen. I smilet når barnet endelig selv kan tage flyverdragten på. I knuset når verden bliver for besværlig.  Når Pædagogen har iagttaget hvilken aktivitet, der kan understøtte barnets næste udviklings zone. Når barnet har været medbestemmende til dagens aktivitet, og legen lykkedes. Når vi møder jer forældre, og stille nysgerrige spørgsmål, for bedre at forstå barnets intentioner.

Den måde vi møder hinanden på i Børnehuset, er en bevidst faglig tilgang—der gør at børn, forældre og personale kan føle sig en del af Børnehusets fællesskab.